CİLT HASTALIKLARININ ARKASINDAKİ SIR: STRES

Cilt Hastalıklarının Arkasındaki Sır : Stres

Stres insanın üstesinden gelemeyeceğini düşündüğü bir durumla karşılaştığında vücudun savunma mekanizmasına bağlı oluşan beynin alarm halidir. Vücudumuzda hemen hemen bütün sistemlerimize etkisi olan stres kuşkusuz cildimiz için de önemli. Ciltte stresle çoğu zaman kısa süreli ve geçici terleme, yüzde kızarma, kaşıntı ve yanma yaşansa da yoğun stres zamanlarında bazı hastalıklar oluşabilir ya da hastalıkların şiddetlenmesi söz konusu olabilir. Bu hastalıkların genelde kronik olması ve estetik açıdan ya da kişinin sosyal hayatını olumsuz etkilemesi açısından uzmanlar tarafından değerlendirilmesi ve gerekirse bir psikiyatristle beraber izlenecek süreçle tedavi edilmeleri daha kolay ve mümkündür. Bu hafta Lotus Dermatoloji Blog’ta stresle ilişkisi olan bu cilt hastalıkların bazılarından bahsedeceğiz.

Kurdeşen (Ürtiker)

Stres kaynaklı olarak oluşan cilt hastalıklarından biri ürtikerdir. Ürtiker olarak adlandırılan hadise; kan dolaşımındaki antikorlar nedeniyle alerjik cilt rahatsızlığının belirgin düzeye çıkması anlamını taşır. Büyüklüğü değişen kırmızı döküntüler, çoğunlukla kaşıntılı, ağrılı olmasının yanı sıra aniden kabarmalar şeklinde de oluşabilir. Kurdeşenin oluşum aşamasında kaşıntının artması sıkça yaşanan bir durumdur. Bu stresi daha da arttıran sosyal hayatı oldukça olumsuz etkileyen bir durumdur. Kurdeşen hastalığına yakalanan bir kişinin, kurdeşenin oluştuğu bölgeleri kaşımayı sürdürmesi halinde kaşıntının giderek artacağı ve kurdeşenin vücudun diğer bölgelere de yayılabileceği öngörülür. Kurdeşenlerde birçok lezyon meydana gelebilir, bunlardan her biri sadece 8 ila 12 saat arasında gerçekleşir. 1 hafta içinde vücudun tümüne yayılabildiği gibi çok kısa bir sürede de kaybolabilir. Ürtiker bazı zamanlarda kendiliğinden bazen de 8 hafta içinde iyileşir ve normale döner. Kurdeşenin tedavisi, semptomatik rahatlama baz alınarak oral antihistaminiklerden yararlanılarak tedavi edilebilir.

Sedef Hastalığı

Üzüntü ve stresin tetiklediği, şiddetlendiği bir diğer hastalıkta Sedef hastalığıdır. Bu hastalığın uzun bir zamana yayılabilmesi, bulaşıcı olduğunun sanılması ve görüntüsünden kaynaklı oluşan olumsuz psikolojik durumlar hastaların sosyal hayatını olumsuz etkileyebilir. Bu da çoğunlukla hastalığın stresle daha da tetiklenmesine sebep olur.
Sedef hastalığı olarak bilinen tıp dilinde Psoriazis, vücudun gümüş pullarla kaplanarak kalın bir tabaka oluşturan döküntüsüne verilen addır. Psoriazis’in vücutta en yaygın çıktığı bölgeler; kafa derisi, dirsekler, dizlerdir. Çok sık olmamakla birlikte kırmızı yumruların olduğu kronik ve genetik bir durumu içerir.
Sedef rahatsızlığını geçirmek veya hastalığı hafifletmek için tropikal kremler, oral yoldan alınan ilaçlar, vücuda enjekte edilen ilaçlar ve ultraviyole ışıktan faydalanma yolları sedef hastalığının semptomlarını azaltabilir. Sedef hastalığını artıran stres harici diğer en önemli etkenler arasında, inflamasyona bağlı olarak yorumlanabilen kardiyovasküler hastalıklar ve diyabet sayılabilir.

Zona (Herpes Zoster)

Stres ve üzüntünün şiddetlendirdiği bilinen Zona, insan cildinin üzerinde oluşan ağrı içeren ve çoğunlukla iki hafta devam eden bir cilt döküntüsüdür. Zonalar, ciltte kırmızı renkli lekeler bırakır. Özellikle, yaşlılarda sıkça görülen toplum dilinde Zona olarak ifade edilen “Herpes Zoster” omuriliğin ve beynin gizli şekilde enfekte olan sinir hücreleridir. Zona (“Herpes Zoster”) Suçiçeği enfeksiyonuna benzer etkiler taşır.
Bir Zona hastalığı oluşumu sırasında, kalp krizi anı veya kas, iskelet sistemi yaralanması ile eşdeğer etkiler Zona lekelerinin olduğu kısımlarda hissedilir. Zona tedavisi, Erüpsiyonun başlagıcından sonra 48 saat süresi içerisinde antiviral ilaçlarla tedavi edilebilir.

Kendinizi stresten korumak cilt sağlığınızın korunması ile huzurlu ve sağlıklı bir yaşamın temellerini atmak için harika bir çözüm. Uzmanlarımızın en önemli tavsiyesi zamanında tedavi edilmeyen cilt hastalıklarının yaşam kalitemizi bozmasıyla ilgili uyarısı, bu yüzden ihmal etmeyelim.