CİLT KURULUĞU İLE KARIŞTIRILAN EGZAMA’YA DİKKAT!

Sonbaharın son demlerini yaşadığımız şu günlerde olduğu gibi pek çok kişi mevsim geçişlerinde cilt kuruluğu yaşadığını düşünür. Oysa bir süredir başlayan ve gittikçe şiddetlenen Egzamanızı cilt kuruluğu ile karıştırıyor olabilirsiniz. Egzama belirtileri nedeniyle çoğu zaman cilt kuruluğu ile karıştırılan kronik bir cilt rahatsızlığıdır ve vücudun farklı bölümlerinde ortaya çıkabilir. Bu hafta Lotus Dermatoloji Blog’ta sizler için Egzama Hastalığı’nı inceliyoruz. “Egzama nedir?, Belirtileri nelerdir?, Egzama nasıl oluşur? Çeşitleri nelerdir? ve Egzama’nın tedavisi nasıldır?” başlıkları altında Egzama’yla ilgili merak ettiğiniz soruları yanıtladık.

Egzama Nedir?

Tıpta dermatit olarak isimlendirilen Egzama, iç ve dış faktörlerin neden olduğu doku hasarına karşılık olarak vücudumuzun kızarıklık, kuruluk, kaşıntı, şişlik vb. şeklinde tepkilerle yanıt verdiği bir cilt hastalığıdır. Egzama’nın etkileri uzun süre deride gözlemlenir ve bulaşıcı değildir. Egzama çoğu zaman, mevsim geçişlerinde ve olumsuz çevre koşullarına maruz kalındığı dönemlerde ortaya çıkan cilt kuruluğu ile karıştırılmaktadır.

Egzamanın Belirtileri Nelerdir?

Egzama yukarıda da bahsettiğimiz gibi bir çeşit cilt hastalığıdır. Etkilerini de direk olarak yüz ve saçlı deri dahil vücudun her yerinde gösterebilir. Egzama’nın erken teşhis edilmesi ve etkin bir tedavinin uygulanabilmesi için belirtilerinin iyi bilinmesi gerekir. Egzamanın başlıca belirtilerini sıralamak istersek;

• Kuruluk,
  • Kızarıklık,
  • Pullanma, kabuklanma, döküntü,
  • Kaşıntı,
  • Yanma hissiyatı,
  • Su toplaması, kabarcık oluşumu ve
  • İltihaplanma şeklidedir.

Egzama Nasıl Oluşur?

Egzama yaygın bir rahatsızlık olmasına karşın hastalığın oluşumu ile ilgili şunu söylemeliyiz ki nedeni ve kesin tedavisi için tıpta halen kesin bir görüş birliği bulunmamakla birlikte genetik bir hastalık olduğu kanısı en çok savunulan görüşlerdendir. Bu nedenle etkilerinin yoğun görüldüğü hastalarda özellikle koruyucu önlemlerin alınması, cildin nemlendirilmesi ve doğru ilaç kullanımı Egzama’nın etkilerinden minimum düzeyde etkilenilmesi bakımından çok önemlidir.

Bunun yanı sıra iç veya çevresel faktörler Egzama oluşumuna neden olabilir. Şu etmenler bireylerde Egzama oluşumuna yol açmaktadır:

• Deterjan, sabun gibi kimyasal maddeler,
  • Saç boyası, parfüm gibi kozmetik ürünleri,
  • Lastik ayakkabı ve terlikler,
  • Bazı metaller,
  • Bitki ve hayvan türleri ile temas,
  • Güneşe maruz kalma ve
  • Ağızdan alınan bazı ilaçlar.

Egzama’nın Çeşitleri Nelerdir?

Egzama uyarılma şekillerine göre farklılık göstermektedir:

• Atopik Egzama: En sık görülen egzama türüdür. Atopik kişilerin genetik olarak alerjen etkili hastalıklara yatkınlığının olmasını belirtmektedir. Bu tip egzama belirtileri kişilerde bebeklik döneminden başlamaktadır.
  • El Egzaması: Uyaran maddelerin el ile teması sonucunda el bölgesinde ortaya çıkan egzama türüdür. Genellikle temizlik işinde çalışan kişilerde, ev kadınlarında, kuaförlerde, metal ile temaslı işlerde çalışan kişilerde görülmektedir.
  • Kontak Egzama: Uyaran kimyasal maddenin sürekli temas nedeniyle ciltteki yağ tabakasının oluşumuna izin vermemesi nedeniyle görülen egzama türüdür.
  • Seboreik Egzama: Neden olan uyaranının tam olarak bilinmediği ve cildin yağlı olan bölgelerinde ortaya çıkan egzama türüdür.
  • Numuler Egzama: Genellikle eller, kollar ve bacaklarda bozuk para büyüklüğünde, yuvarlak şekilde görülür ve diğer egzama türlerine göre bölge daha fazla kaşınır.
  • Asteatotik Egzama: Sık banyo yapılması veya yaşlılık nedeniyle cildin kuruması gibi nedenlerle derinin üst tabakasında bulunan yağ miktarının azalması sonucunda ortaya çıkan egzama türüdür.
  • Varis Egzaması: Varis’ten kaynaklı kanın damarlardan cilde geçmesiyle oluşan egzama türüdür.
  • Stres Egzaması: Stresten kaynaklı ortaya çıkan egzama türüdür.

Egzamanın Tedavisi Nasıldır?

Daha önce söylediğimiz gibi Egzama’nın kesin bir tedavisi olmamakla birlikte etkilerini azaltıcı, semptomlarını engelleyici tedavi yöntemleri bulunmaktadır. Hastanın belirtilerine, yaşına, sağlık durumuna ve uzman doktorlarımızın yapacağı muayeneye göre tedavi yöntemi belirlenir. Hafif egzamalardan bazıları kendiliğinden geçebilse de biz bu konuda beklenmesini önermiyoruz. Ağır egzamalarda ise etkiler ömür boyu görülebilir. Hemen muayene olmakta fayda var, gecikmeden sizleri kliniğimize bekliyoruz.