CİLT LEKELERİNİZE ELVEDA DEYİN

Herkes kusursuz bir cilt yapısına sahip olmak ister. Fakat yaşam tarzımız veya çevresel faktörler bu kusursuz cilde sahip olma isteğimize gölge düşürebilir. Farklı oluşum nedenlerine bağlı olarak kadın-erkek çoğu hastamız sık sık leke problemleri nedeniyle kliniğimize başvuruyor. Her tür lekenin tedavisi için daha çok kış aylarını tercih ettiğimiz için, bu hafta Lotus Dermatoloji Blog’ta hastalarımızın cilt lekesi şikayetlerinden kurtulmaları için ne gibi tedaviler uyguladığımızı ve kusursuz bir cilde sahip olmanın şifrelerini anlatıyoruz.

Cilt Lekeleri Nasıl Oluşur?

Cildimize rengini melanin adı verilen pigment verir. Melanin, melanosit hücrelerinde bulunan amino asit tirosinden türetilmiş bir polimerdir. Melasonit hücreleri cildimizin üst tabakası boyunca dağıtılan (epidermis) hücredir. Vücudumuzca melanin üretilir ve sonrasında diğer cilt hücrelerimize yayılmaya başlar. Bu cildimizde eşit bir renk görünümü oluşmasını sağlar. Ama bazen çevresel faktörlerden bazen ise yaşam tarzından kaynaklı olarak melanosit hücreleri, gruplar halinde kalır ve benler, çiller, yaşlılık lekeleri gibi cilt lekelerini oluşturur. Bu lekeler, cildimizin sosyal yaşamımızın bir kartviziti olması nedeniyle hastalarımızda hem fiziksel hem psikolojik sorunlara neden olur ve sosyal yaşantılarını olumsuz yönde etkiler. Cilt lekelerinin tedavi edilmesi, yaşanan fiziksel sorunların yanında psikolojik sorunların da ortadan kalkmasına önemli bir fayda sağlar.

Cilt Lekeleri Neden Oluşur?

Cildimizde melanin adı verilen pigmentin artması ve gruplanması sonucunda cilt lekelerimiz oluşmaya başlar dedik, peki ya neden cildimizde melanin her zaman eşit dağılmıyor? Cildimizde leke oluşumuna sebep olan birçok etmen olabilir. Lekelerimizin oluşmasında;

• Genetik yatkınlık,
  • Kirli hava,
  • Hamilelik dönemi,
  • Yaşlılık,
  • Hormon tedavileri ve bazı ilaçlar (doğum kontrol hapları, bazı antibiyotikler ve antidepresanlar vb.),
  • Bilinçsiz uygulanan peelingler,
  • Akneler,
  • Kozmetik ürünler gibi etmenler etkili olmakla birlikte en önemli faktör “Güneş” tir. Çünkü aşırı derecede güneş ışınlarına maruz kalmak cildimizde lekelenme yapacağı gibi daha önceden oluşmuş lekelerimizin renginin koyulaşmasına da sebep olur.

Cilt Lekeleri İçin Hangi Tedaviler Uyguluyoruz?

• Mezoterapi ile Leke Tedavisi: Cilt için özel olarak tasarlanmış olan mezoterapi iğneleri ile leke açıcı ve antioksidan etkili özel kokteyl karışımların uygulama bölgesine enjekte edilmesi yöntemidir. Mezoterapi ile koyu kahverengi lekelerimiz açık kahverengiye dönebilir veya tam olarak kaybolabilir. Alacağımız sonuç lekenin derinliğine bağlıdır. Önceliğimiz cildi içten dışa tedavi ederek kalıcılığı sağlamaktır.
  • PRP ile Leke Tedavisi: PRP (Platelet Rich Plasma) kırışıklık, sivilce izleri ve güneş lekeleri gibi cilt sorunlarında Trombosit yönünden zengin plazmaların uygulama alanı dokuya enjekte edildiği yöntemdir. Trombositler kanın pıhtılaşmasında ve doku iyileşmesinde önemli rol oynar ve dokunun yenilenmesini sağlar. Bu da izlerin ve lekelerin tedavisini kolaylaştıran bir uygulamadır.
  • Kimyasal Peeling: Bu yöntem bazı kimyasal solüsyonların deriye uygulanarak derinin soyulmasının sağlandığı kimyasal bir asit uygulamasıdır.Kimyasal peeling ile kırışıklar, güneşe ve yaşa bağlı lekeler, karaciğer lekeleri, çiller, yüzdeki koyu renkli lekeler, hormonal veya gebelik lekeleri yok edilir.
  • Leke Açıcı Kremler: Bu yöntem, hücrenin melanin yapımını engelleyerek melaninin belli bir bölgede toplanmasının önüne geçer ve ben, çil, yaşlılık lekeleri ve diğer renk değişimlerini ortadan kaldırır.
  • Kriyoterapi:Bu yöntem kolay uygulanabilen, sonucu hızlı alınan ve cerrahi uygulamalara gerek bırakmayan dondurma yöntemi tedavisidir.
  • Lazer Yöntemleri: Güneş ışınlarına ve yaşlılığa bağlı lekelerin görünümünde etkilidirler. Lazerle leke tedavisinde, renk pigmentlerine etki eden ya da cildi soyarak yenileyen lazerler kullanılır. Uygulamada cildin belirlenen alt katmanlarındaki pigmentlere atış yapılır ve burada hasar oluşturulur. Burada cilde uygulanması gereken enerji, hangi noktalara ve hangi derinliğe atış yapılması gerektiği muayene sonucu doktorlarımız tarafından belirlenir. Lazer tedavileri için özelikle güneşin daha az göründüğü kış ayları önerilir. Bu konu, ciltte iz kalmamasını sağlamak açısından çok önemlidir.

Leke tedavisinde lazer sistemleri, kimyasal peeling, PRP ve mezoterapi gibi farklı tedaviler tek başlarına veya kombine şekilde kullanılabilirler. Ayrıca leke kremleri ve ağızdan alınan antioksidan takviyelerle desteklendiklerinde daha hızlı ve etkili sonuçlar almak mümkündür.Her mevsim koruma faktörlü güneş kremleri kullanmanız elbette bu noktada en önemli konu. Ama siz siz olun lekeleriniz derinleşmeden, uzman bir doktora mutlaka başvurun ve düzenli cilt bakımının da lekelerinizin tedavisinde önemli bir rolü olduğunu unutmayın.