DERİ KİSTLERİNİN TEDAVİSİ

Lotus Dermatoloji’de bu hafta konumuz “Deri Kistleri”. Deri kistleri içinde sıvı, yağ ya da iltihap dolmuş kapalı dokulardır. Genellikle deri üzerinden elle hissedilirler, daha büyükleri görüntü olarak hastalarımızı rahatsız eder. Enfekte olma riski ve estetik görüntüsü nedeniyle tedavilerinin yapılması önemlidir. Normalde ağrıya sebep olmayabilirler, yavaş büyürler büyüdükçe ve enfekte olunca ağrıya sebep olurlar. Enfekte kistlerin tedavi süreci daha uzun bir tedavi gerektirebilir. Bu sebeple tanı ve tedavi zamanında yapılmalıdır.

Tümör diye de bilinen bu kistler çoğunlukla hastaları korkutsa da iyi huylu (benign) lezyonlardır. Ama her zaman kanserleşme ihtimalleri bulunduğu için muayene ettirilmeli ve gerekli araştırmaların yapılması gerekir. Gerekli görüldüğü durumlarda cerrahi operasyon yardımıyla alınmaları önemlidir. Özellikle büyüdüklerinde ya da hassas bölgede bulunduklarında sıkıntılı durumlar yaratabilirler. Kistler çoğunlukla basit ve kısa süren bir cerrahi operasyonla küçük kesiler açılıp çıkartılır, yara estetik dikişle kapatılır ve patolojik incelemeye gönderilir.

Deri Kistlerinin Belirtileri Nelerdir?

• Yavaş büyürler, büyüdüklerini takip etmek zordur.
  • Ağrısızdırlar, enfekte olduklarında ağrı yaparlar.
  • Çoğunlukla deri altında bezelye büyüklüğündedir ve deri altında kayar gibi hissedilirler.

En Sık Görülen Deri Kisti Çeşitleri Nelerdir?

Sebase Kistler

Halk arasında yağ bezesi diye de adlandırılan sebase kistler, kapsülle çevrili içlerinde sebum bulunan deri altı lezyonlarıdır. En sık görülen kistlerdendir, kanserli değillerdir.

• Sebase kistler yüz, boyun veya gövdede gelişebilirler.
  • Çok yavaş büyürler.
  • Büyüyen kistik yapı, basınç ve ağrıya sebep olabilir.

Kistik Akneler

En şiddetli akne türü kistik aknelerdir.

• Hormon değişikliklerinden kaynaklı bakteri oluşumu ve yağ birikiminden kaynaklı oluşabilir.
  • Çoğunlukla yüz, göğüs, boyun, sırt ve kollarda görülür.
  • Büyüyen kırmızı, ağrılı irin dolu kistler patlayabilir ve iz bırakabilir.
  • Uzun süre devam eden kistik aknelerde kist içine enjeksiyonla ilaç verilerek tedaviye başlanır ve kistin içeriği temizlenebilir duruma getirilir.

Epidermoid Kist

Epidermoid kistler, vücutta en sık gözlenen bir diğer kistik yapılardır. Çoğunlukla yüz, baş, boyun, sırt veya üreme organlarında görülürler.

• Genellikle derinin altında keratin birikmesinden kaynaklanırlar.
  • Enfekte olduklarında şişer ve ağrı yaparlar.
  • İyi huylu kistlerdir fakat yüzde oluşumları estetik görüntü olarak hastalarımızı rahatsız edebilir. Kapsülleri ile birlikte uzman bir doktor tarafından cerrahi olarak çıkarılmaları gerekir.

Şalazyon Kisti

Şalazyon Kisti, göz kapağında oluşan küçük ve ağrısız bir kistik yapıdır.

• Yağ bezinden kaynaklanabilir.
  • Enfeksiyon oluşursa kızarıp, şişerek ve ağrı yapabilir.

Batık Saç Kisti

Batık kistleri, deri üstüne çıkamadan içe doğru büyülen yapılardır. Derinin yüzeyinde kırmızı, beyaz veya sarı renkli, görünür bir kıla sahip olan ya da olmayan sivilce benzeri yumrular gibi görünürler.

• Vücut tüylerini alma yöntemlerinden kaynaklı oluşurlar.
  • Batık kıl kistleri enfekte olabilir.

Pilar Kistleri

Ten renginde ve yuvarlak görünümde olan Pilar Kistleri kanserli kist değillerdir.

• Kıl folikülünde protein birikmesine bağlı oluşur, çoğunlukla saç derisinde görülürler.
  • Ağrısıdırlar ve yavaş büyürler.

Mukoza Kisti

Mukoza Kistleri, dudak veya ağız bölgesinde gelişen sıvı dolu, şişkin lezyonlardır.

• Ağızdaki tükürük bezleri mukus ile tıkandığında gelişir ve büyür.
  • Dudak çevresine yapılan piercinglerden, dudak kuruması, çatlaması ve ısırmasından veya tükürük bezindeki sıkıntılardan kaynaklı oluşabilir.

Deri Kistlerinde Dikkat Edilmesi Gereken Konular

Deri kistlerinin kapsülü ile birlikte çıkarılması gerekir. Bu şekilde bir operasyon gerçekleşirse deri kisti yeniden nüks etmez, fakat önceden enfekte olmuş ya da hasta sıkıp kapsülünü yırttığı kistlerde kapsül istenilen şekilde çıkarılamayabilir. Bu noktada kistlerde nüks etme ihtimali çok daha yüksektir.

Bu nedenle kistlere dokunmamaya özen gösterilmelidir. Deri kistlerinin dermatoloji doktoru tarafından incelenmesi ve eğer uygun ise alınması riskli duruma gelmeden tedavi edilmelerini sağlar.