KRİYOTERAPİNİN DERMATOLOJİDEKİ KULLANIMI

Mevsim geçişlerinde daha da artan deri hastalıklarının bazılarının tedavisinde kullanılan kriyoterapi tedavisi ile basit bir şekilde birçok doku lezyonunun tedavisi mümkündür. Bunlar arasında siğil, molloskum kontagiozum, güneş lekesi, keloid, seboreik ve aktinik keratoz, aktinik keilit tedavisi, dermatofibrom ve bazal hücreli deri kanseri tedavileri sayılabilir. Bu önemli uygulamayla ilgili soruları bu hafta sizler için açıklamaya çalışacağız. “Kriyoterapi nedir? Ne zaman yapılır? Herkes Kriyoterapi yaptırabilir mi? Kriyoterapi hangi hastalıklarda kullanılır? Kriyoterapi ne kadar sürede sonuç verir?” cevaplayacağımız sorular arasında, gelin hep beraber bakalım.

Kriyoterapi soğukla dondurma (Buz) metodu olarak bilinir. İşlemde deride kontrollü yanık oluşturulur. Deride atılmak istenen bir yapılanma vardır, bu bir siğil, keloid ya da kanser riski taşıyan bir lezyon olabilir. Bunların hepsinin deride bulundukları katman farklıdır. Bu katmanlara kadar soğutmayı sağlanarak, hastalıklı bölümün derinin sağlıklı bölümünden ayrılması sağlanır.

Kriyoterapi Tedavisinin Avantajları

Kriyoterapiyi doktorlar ameliyata gerek kalmayan, yatış gerektirmeyen ciltteki bazı hastalıkları tedavi etmek için kullanırlar. Her yaş ve cinsiyete uygulanabilen bu tedavi, kolay uygulanan, anestezi gerektirmeyen hızlı bir tedavidir. -196 derecede nitrojen oksit gazı ya da sıvı azot problarla uygulanır. Uygulanan bölgeye, lezyonun büyüklüğü ve derinliğine göre işlem süresi değişmektedir.

Kriyoterapi, genital siğiller ve rahim ağzı yaralarının yok edilmesinde, güneş lekeleri, sinir sıkışmaları, tırnak batmaları, nasırlar, nevüsler, siğiller, cilt ve prostat kanseri gibi hastalıkların tedavisinde en etkili çözümlerden biridir. Kriyoterapinin en avantajlı özelliklerinden biri de gebelere uygulanabilmesidir. Cerrahi bir işlem olmadığı için hastaların iş ve sosyal yaşantısını etkilemez. Kanama ve komplikasyon riski ve özellikle siğillerde tekrarlama riski diğer yöntemlere göre daha düşüktür. Kozmetik olarak güneş lekelerinin tedavisinde de hastalarımızı memnun eden başarılı sonuçlar alınır.

Kriyoterapi Acır Mı?

Ayak altındaki derin siğillerde ve nasırlarda ya da deri kanserlerinde daha uzun süre işlem uygulandığından ağrı gözlemlenebilir. Bu tarz durumlarda sıklıkla lokal anestezi kullanılabilir. Kriyoterapi tedavisinde gerçekleşebilecek ağrı, şişlik ve ödem gibi yan etkileri için ağrı kesici ve anti-enflamatuvar ilaçlar kullanılır.

Kriyoterapi Sonrası İyileşme

Yaralar genellikle 1-4 hafta içinde kuruyup, kabuklaşarak iyileşir. Yaşlı ve diyabetli hastalarda bu süre uzayabilir. İşlem yapılan bölgede geçici renk kaybı ya da koyulaşması oluşabilir ancak bu genellikle birkaç ayda normale dönen bir durumdur.  Kriyoterapiden başarılı sonuç alınma süresi lezyonun yerine, derinliğine ve büyüklüğüne göre değişir. Ayak siğillerinde 5-6 seansta sonuç alınırken el, yüz ve genital bölge siğilleri 2-3 seansta iyileşebilmektedir.

Kriyoterapi Sonrası İz

Kriyoterapinin en büyük avantajı açık yara oluşturmamasıdır. İşlem yapılmak istenen derinlik seçilir ve o bölgeye etki edilir. İstenilen derinlikte işlem yapılması sağlanır. Bir hafta on beş gün içinde kabuk atılır ve sağlıklı deri gelir. Yara bakımının yapılmak istenmediği, enfekte olabileceği düşünülen durumlarda ya da çok sayıda lezyon olduğunda yapılır. Özel bakıma ihtiyaç duyulmaz, kendi iyileşme sürecine bırakılır. Pansuman yapılmak istenmeyen durumlarda örneğin ayaktaki derin siğillerde pansuman gerektirmeden uygulanabilir. Lokal nemlendiricilerle bakımları yapılabilir, kriyoterapiden sonra çok hafif pembelik ya da açık deri rengi oluşabilir.

Kısaca cilt hastalıklarının tedavisinde ameliyata gerek duymadığımız bizi başarılı sonuçlara götüren, hastalarımızı da memnun eden Kriyoterapi tedavisi vazgeçilmez uygulamalarımızdan biri. Sizin de sosyal hayatınızı etkileyen siğil, risk oluşturabilecek lezyonlarınız varsa bu tedaviyle konforlu ve hızlı bir şekilde hastalığınızdan kurtulabilirsiniz.