YÜZÜNÜZÜ KIZARTAN GÜL HASTALIĞI: AKNE ROZASEA

Yüzde kızarıklık şikayetleriyle başlayan Gül Hastalığı olarakta bilinen Akne Rozasea atakları özellikle bahar aylarında hastalarımızda artıyor. Gelen sorulara cevap verebilmek amacıyla Lotus Dermatoloji Blog’ta bu hafta Akne Rozasea hastalığını inceleyelim istedik. Cevaplayacağımız sorular arasında, “Akne Rozasea nedir? Gül Hastalığı’nın sebebi nedir, kimlerde görülür? Akne Rozasea’da uygulanan tedaviler nelerdir? Gül Hastalığı’nda alınacak genel önlemler nelerdir?” gibi sorular var, gelin hep beraber bakalım.

Gül Hastalığı (Akne Rozasea) Nedir?

Özellikle yüzün burun, çene, alın ve yanak bölgelerini etkileyen kızarma atakları ile başlayan, yüzeysel damarlarda belirginleşme, kalıcı hale gelen kızarıklıklar ve sivilce benzeri oluşumlarla kendini gösteren bir deri hastalığıdır. Yanma ve kaşıntı hissi sosyal hayatı olumsuz etkiler.

Gül Hastalığı’nın Sebebi Nedir, Kimlerde Görülür?

Akne Rozasea hastalığına sebep olan nedenler tam olarak bilinmemektedir. Ama genetik yatkınlık, stres, aşırı egzersiz, aşırı sıcak çay, kahve ve alkol, çikolata, baharatlı gıda tüketimi ve ani hava değişimleri bunun yanında midede bulunan helikobakter pilori bakterisi ve yüzde bulunan demodeks cilt parazitleri hastalığın başlamasında ya da ilerlemesinde dikkat çeken nedenler arasındadır. Ayrıca sedef hastalığı, ekzema, alerjik dermatitler, kortizonlu krem kullanımı ve güneş yanıkları da gül hastalığına sebep olabilir.

Özellikle açık tenli kişilerde, ailede benzer vaka durumlarında, sıcak veya soğukta çalışanlarda daha çok gözlenir. Rozesa’nın başlangıcı genellikle 20 ile 50 yaşlar arasındadır. Kadınlarda adet döneminin hemen öncesinde ve özellikle gebelikte ataklar artabilir. Gül Hastalığı genel olarak kadınlarda daha fazla görülür, ancak erkeklerde daha ağır seyredebilir. Rozasea’sı olan hastalarda migren daha sık gözlenirken, kozmetik ürünlere hassasiyette diğer kişilere göre çok daha fazladır.

Akne Rozasea’nın Dört Klinik Evresi

1. Evre: Yüzde yanma ve kızarıklık atakların başlaması ve tekrarlaması.
  2. Evre: Kızarıklıkların kalıcı hale gelmesi, ayrıca burun ve yanaklarda küçük kan damarları oluşması,
  3. Evre: Kızarıklıkların koyulaşması, yüzde kırmızı şişlik veya sivilcelerin oluşması,
  4. Evre: Gözlerde yanma ve hassasiyet oluşması ve burnun kızarması ve şişmesi gerçekleşir.

Akne Rozasea’da (Gül Hastalığı) Uygulanan Tedaviler Nelerdir?

Gül Hastalığı, ömür boyu korunma isteyen önemli bir deri hastalığıdır. Yaşanan atak evrelerine bağlı olarak hastalara farklı tedavi protokolleri uygulanır. Gül Hastalığı’nda hastalığın şiddetine göre, antibiyotikler ve uygun krem jeller önerilir.

Tüm bu tedaviler ile rozasea hastalığı kontrol altına alınabilir. Yine de yeniden ataklar gözlemlenebilir. Bu atakların kontrolünde genişlemiş damarların lazer ile tedavisi önemlidir. KTP, Pulsedye lazer, IPL, NDYAG damar lazerleri kullanılabilir. Ayrıca lazer tedavilerini kuvvetlendirmek amacıyla mezoterapi kullanılabilir. Böylece cilde nem kazandırılır, kılcal damarların çatlaması engellenmiş olur.

Gül Hastalığı’nda (Akne Rozasea) Alınacak Genel Önlemler Nelerdir?

• Sıcak içecek ve yiyeceklerden, aşırı baharattan kaçınılmalıdır.
  • Aşırı alkol ve kafeinden uzak durulması önerilir.
  • Cilt güneşten korunmalı ve yaz-kış güneş koruyucular kullanılmalıdır.
  • Alkol içeren kozmetik ürünlerinden, ıslak makyaj temizleme mendilleri, yağlı ve topikal kortizonlu kremlerden hastaların uzak durması önerilir.
  • Düzenli olarak cilt nemlendirilmelidir.
  • Belli aralıklarla lazer tedavisi uygulanması önerilir.

Her hastalık gibi Gül Hastalığı’nın da erken dönemde tedavi edilmesi gerekir. Normal akne tedavilerinden çok daha zor tedavi edilmesi nedeniyle, hastalığı daha kolay kontrol altına almak için hastalık belirtileri ortaya çıkar çıkmaz, uzman bir dermatoloğa danışmak cilt sağlığınız açısından çok önemlidir.